online verzekeringen

Einde aan daling premie autoverzekering

Autoverzekeraars gaan hun premies verhogen om hun verliezen van 2009 te boven te komen, ondanks de winst die zij volgens De Nederlandsche Bank (DNB) in 2010 maakten. Met de premiestijgingen is een einde gekomen aan de jarenlange dalingen. Dit signaleert de onafhankelijke vergelijkingssite Verzekeringssite.nl.

 

Een aantal verzekeraars heeft al bekend gemaakt dat zij hun premie hebben verhoogd. De stijging van de premie varieert van enkele procenten tot wel 50%. Verzekeraars stellen bovendien steeds preciezer premies vast, bijvoorbeeld op straatniveau in plaats van per regio. WitGeld.nl doet dit al vanaf het begin met haar Delta Lloyd autoverzekeringen.

 

In 2007 was volgens DNB de winst op de WA autoverzekeringen nog 328 miljoen euro. In 2009 maakten de autoverzekeraars een gezamenlijk verlies van 15 miljoen euro. In 2010 hebben de verzekeraars gezamenlijk weer een winst van 46 miljoen euro gemaakt, bleek uit de cijfers die DNB op 9 augustus publiceerde.

 

De DNB maakt zich zorgen over de te lage autoverzekeringspremie. Volgens de toezichthouder kan de financiële positie van een verzekeraar in gevaar komen. Dit is in oktober 2010 gebeurd bij Ineas. De DNB heeft er daarom bij alle autoverzekeraars op aangedrongen om grotere reserves aan te leggen om ook in financieel slechtere tijden te overleven. Dit verzoek heeft geleid tot het snijden in kosten en premieverhogingen van diverse verzekeraars.

 

Premieverhoging autoverzekering

 

De vierde grootste autoverzekeraar in Nederland, Univé, maakte in december 2010 bekend de premies met vijf procent te gaan verhogen. Maar de meest opvallende stijging is het product 'Auton-online' van Acura: 50 procent en het eigen risico met 250 euro vanwege de schadelast in de doelgroep voor dit product. London, ANWB, ASR, Budgio, Generali, De Goudse, Turien & Co en Unigarant hebben in 2011 ook hun premies verhoogd. 'We verwachten dat deze ontwikkeling zich doorzet en dat meer autoverzekeraars dit jaar hun premies gaan verhogen', aldus Erik Hordijk, de directeur van Verzekeringssite.nl.

 

Enorm prijsverschil

 

Het prijsverschil tussen maatschappijen is nog steeds enorm, maar de gemiddelde premie is gestabiliseerd. Bij gelijke dekking rekent een dure verzekeraar gemiddeld 2,7 keer zoveel voor een autoverzekering als een goedkope maatschappij. Deze goedkopere maatschappijen hebben daarnaast ook vaak betere voorwaarden dan de duurdere maatschappijen. Als je langer dan twee jaar dezelfde autoverzekering hebt, bespaar je al gauw 200 euro per jaar door over te stappen. Vraag daarom vrijblijvend online een offerte aan en wees bewust over de premie de je betaalt.